4.09.2011

bila miskin . . .




assalamualaikum semua :)



ceq mintak maaf la noh tak hupdate semalam . busy sikit . biasalah student yang berkaliber . *jangan caye , ekceli tenet problem . --'

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

zaman 1960-an


tersebut lah kisah si ali yang miskin .




baju ali koyak koyak . kesian kat ali . ramai orang suka mengata ali . ali senyap je walaupun ramai dah ketawa terbahak bahak macam setan gondol . hari hari ali balik rumah dengan muka masam macam cucuq badak . tapi bila fikir balik , ali akan senyum je . :)






hari hari ali belajar . ali pandai , rajin dan suka tolong orang . semua ali buat dengan tangan sendiri . ali tak pernah harapkan bantuan orang lain . dah lama ali tinggal sorang sorang . dua dua mak ayah dah tak de . tapi ali tak pernah rasa keseorangan sebab ali tahu , ALLAH ada bersama dia . :)







10 tahun kemudian ..........




see see . ali dah berjaya . dapat bini pon gojes putih melepak lagi tiptop tau ! ali bahagia sangat dengan apa yang dia perolehi sekarang . ali dah jadik seorang yang berjaya dalam hidup dia . nak tahu kenapa ? 



-- hari hari dia berdoa pada ALLAH supaya berikan kejayaan di dunia dan akhirat

-- hari hari dia berdoa pada ALLAH supaya ALLAH tabahkan hati dia .

-- hari hari dia berdoa pada ALLAH supaya memberikan kesenangan dan buka pintu hati kepada orang orang yang dah ketawa kan dia . 

-- hari hari dia berdoa pada ALLAH supaya ALLAH memudahkan jalan dia untuk berjaya .


dan yang paling penting sekali



-- setiap hari memang dia akan mendoakan kedua ibu bapa dia walaupun mereka dah tiada kat dunia ni .





ali hidup happily ever after because of HIM ^^





mekasheh ya . jangan lupa datang lagi . :)
*biar miskin harta jangan miskin hati . ^^




44 comments:

perrydaus90 said...

btol2..kena slalu berdoa ngan ingt kat ALLAH

puanbee said...

hee comel jer..

Siti Nurazlinda said...

story yang penuh dengan kemoralan. :D

NiSha said...

kete Mercedes baru mcm bettle Volkswagen jer..

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ said...

smga kite blh jadi mcm Ali..amin ;)

JIJI YU said...

laen macam merc ko ek..

nadiemsharmz said...

biar miskin harta jgn miskin budi bhs...hehhehe

c-tea said...

comel la katon ni

Adlan said...

hehe..saya suka entri nih..biar miskin harta jgn miskin doa? eh? ;p

a n a . i z z t y said...

betul2...ana setuju...dan lagi satu biar kita miskin atau tidak sekaya jutawan yang kat luar sana, asalkan kita bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang nie....kena sentiasa bersyukur..baru lah pintu rezeki kita sentiasa ada... :)

nurhafizin amin said...

"hidup happily ever after"
kewajipan crita dongeng :)

hehe, anyway, comel la kartun2 tu :D

iskandarzulkarn9 said...

follow sini jgakk ya..
nice entry..:-)

iskandarzulkarn9 said...

moral of the value..jadilah sperti ali yah..!

Mat Ganu said...

urm..nice...lama dh tak dtg sini...hehehe

nurayunni said...

terharu dgn cartoon nie..:)

aniswany said...

ali dpat wife yg gojes..auww comel je..hehe

*biar miskin harta jgn miskin budi bahasa =)

CikHaniBhulat said...

nice story with nice msg...carton pon cecomel jew!!! yeay, ali dah kaya..tp jgn lupa Tuhan yew Ali..hehee

Wani said...

betul tu ! doa untuk ibu bapa tu sangat penting . :))

Cik Nadia Bayu said...

comel jer lukis2 macam tu. btw, nice entry :)

Syukri Hasshan said...

nice entry...

JuanYuan said...

mcm sedih je cerita ni...

nak jadi mcm Ali...

tomatokering :) said...

@perrydaus90 yupp ... tpi jgn ingat tym susah je kan.. :))

tomatokering :) said...

@puanbee hihi tengs puanbee syg :)

tomatokering :) said...

@Siti Nurazlinda hehe .. takkan nak story takde moral lak kan..hehe

tomatokering :) said...

@NiSha tu keluaran terbaru la nisha..hehe

tomatokering :) said...

@♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ aminnn~ :))

tomatokering :) said...

@JIJI YU tu model baru lah jiji ;p

tomatokering :) said...

@nadiemsharmz haha tu slh satu pengajaran gak :))

tomatokering :) said...

@c-tea katon je comel :p

tomatokering :) said...

@Adlan hihi ,, tu pon betol gak adlan:))

tomatokering :) said...

@a n a . i z z t y betul tu ana .. jgn smpai jadi riak dan takbur kan.. :)

tomatokering :) said...

@nurhafizin amin hihi biasalah tu... citer dongeng..hihi

tomatokering :) said...

@iskandarzulkarn9 tengs is.. :)

tomatokering :) said...

@Mat Ganu mat ganu dah lupe la tu.. ;p

tomatokering :) said...

@nurayunni hehe tengs ayuni :))

tomatokering :) said...

@aniswany hihi saje wat chumil.. haha ..

betol tuh.. :))

tomatokering :) said...

@CikHaniBhulat ali takkan lupa tuhan punya..hehe

tomatokering :) said...

@Wani yupp..membawa ke syurga.. :))

tomatokering :) said...

@Cik Nadia Bayu wahhhh ~~~~ tengs kak nadia bayuu !!!!! :D

tomatokering :) said...

@JuanYuan sila lah jadik seperti ali :))

kay_are said...

hee.. best2.. kalau betul2 leh jadi macam ali tu kan bagus.. jadi sentiase berusaha dan berdoa ye kawan2.. ^_^

shahjiehan said...

hahaha..nk habaq single lagi ka...


hehehhehe

hati2 pakai kasut tumit tinggi, sbb klo kene ligat, tobat x sempat nklari!

tomatokering :) said...

@kay_are hehe ,, tu lah... tak leh putus berdoa.. :)

Hayati Hamzah said...

semua lukisan comel sgt :((

 
Fully Design By Izza sakura | For SIMATAFANDA2013 ©| Best View: Google Chrome